VIATOLL
Co to jest viaToll?
viaTOLL to elektroniczny system poboru opłat drogowych który będzie działał w Polsce od 1 lipca 2011. Zastąpił on dotychczasowe winiety. Za zaprojektowanie, budowę oraz obsługę Krajowego Systemu Poboru Opłat, odpowiedzialne jest konsorcjum Kapsch, na podstawie umowy jaką koncern zawarł z GDDKiA w dniu 2 listopada 2010. System obowiązuje na drogach klasy A (autostrady), drogach klasy S (drogi ekspresowe), oraz niektórych drogach krajowych.
Dla kogo system viaTOLL?
System będzie obowiązkowy oraz dobrowolny dla pojazdów, poruszających się po drogach płatnych, w zależności od ich typu.
viaBOX obowiązkowo dla pojazdów ciężarowych
System viaTOLL obowiązkowy jest dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3500 kg, oraz autobusów posiadających powyżej 9 miejsc siedzących (niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej) w celu poruszania się po drogach płatnych. Pojazdy będą musiały być wyposażone w małe urządzenia służące do uiszczania opłaty drogowej o nazwie viaBOX.
przejdź do: Co to jest viaBOX?
viaAUTO dobrowolnie dla pojazdów osobowych i dostawczych
Z systemu viaTOLL będą mogły również dobrowolnie korzystać pojazdy samochodowe oraz zespoły pojazdów których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3500 kg. Dzięki temu ww. pojazdy będą mogły uiszczać opłaty za przejazdy autostradami, w sposób automatyczny. W tym celu, pojazd będzie musiał zostać wyposażony w urządzenie o nazwie viaAUTO
przejdź do: Co to jest viaAUTO?
Uwaga osoby korzystające z przyczep:
Bardzo ważne aby sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym czy po doczepieniu przyczepy, Dopuszczalna Masa Całkowita zespołu pojazdów (pojazd + przyczepa) nie przekracza 3,5t. W przypadku gdy przekracza, taki zespół pojazdów podlega obowiązkowemu elektronicznemu poborowi opłat i musi posiadać działające urządzenie viaBOX gdy chce poruszać się po drogach płatnych objętych systemem viaTOLL.
Zasady działania systemu viaTOLL
Elektroniczy system poboru opłat drogowych o nazwie viaTOLL będzie oparty na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu i będzie wykorzystywał technologie mikrofalową (DSRC).
Nad drogami płatnymi znajdą się bramownice, wyposażone w anteny. Dzięki tym antenom będzie możliwa komunikacja między urządzaniami do uiszczania opłat drogowych czyli viaBOX i viaAUTO, a przekaźnikami. W momencie gdy auto wyposażone w urządzenia płatnicze, będzie przejeżdżać pod bramownicą, naliczona zostanie opłata za przejazd wybranym odcinkiem drogi.
Użytkownik zostanie o tym powiadomiony pojedynczym sygnałem dźwiękowym wysyłanym przez urządzenie płatnicze. Naliczanie opłat będzie całkowicie zautomatyzowane co będzie dużym ułatwieniem gdyż nie będzie już potrzeby zatrzymywania się i uiszczania opłaty. Bramki będą otwierać się automatycznie gdy pojazd się do nich zbliży.
przejdź do: Jak działa system viaTOLL?
Gdzie będzie obowiązywał system viaTOLL?
System viaTOLL będzie wprowadzany w 4 etapach:
- 1 etap – Od 01.07.2011 opłatami w systemie viaTOL objęte zostanie 649 km autostrad, 554 km dróg ekspresowych oraz ok 370 km dróg krajowych
- 2 etap – W styczniu 2012 do systemu zostanie włączone 150 km autostrad i dróg ekspresowych
- 3 etap – W styczniu 2013 do systemu zostanie włączone kolejne 970 km autostrad, dróg ekspresowych oraz niektórych dróg krajowych
- 4 etap – W styczniu 2014 do systemu ma zostać włączone następne 200 km autostrad, dróg ekspresowych oraz niektórych dróg krajowych
Planowane jest aby w 2014 roku system viaTOLL, swoim zasięgiem objął 2880 km dróg.
przejdź do: Wykaz płatnych dróg
kiedy zostaną wprowadzone opłaty dla pozostałych pojazdów, takich jak samochody osobowe czy motocykle
System ten przez rok bedzie funkcjonował na zasadzie manualnego rozliczania natomiast w roku 2012 przewidziany jest system całkowicie bezprzewodowy.
Czy jeżdżąc po drogach min. krajowych nie objętych narazie opłatami muszę posiadac viaboxa? Większośc przejazdów wykonuje właśnie po takich drogach i czy w razie kontroli moge byc ukarany za brak urządzenia
jak wyglada pobor oplat za auta do 3,5t ale o kubaturze np 38 m3?
czy takiej wielkosci auta tez sa zobowiazane do oplat?
W jaki sposób zostanie naliczona opłata po wjechaniu na drogę płatną z bocznego wyjazdu przez jedną ostatnią bramownicę na tejże drodze?
Beznadziejne rozwiązanie, sprzęt powinien być ukryty, a nie na szybie przyklejany. Jeszcze pare lat a w ogóle cała przednia szyba bedzie zaklejona róznymi nietrafnymi pomysłami naszych włodarzy dróg i komuikacji. Na zachodzie europy nie ma naklejek z nr. rejestracji i innych przeszkadzających w jeździe obiektów na przedniej szybie, mimo to radzą sobie z pobieraniem opłat jak i identyfikacją pojazdów przekraczających przepisy drogowe. Kto naprawde chce miec takie pudło na przedniej szybie??? przecież to ogranicza widoczność, a zarazem bezpieczeńswto ruchu drogowego. Ubolewam nad tym i pozdrawiam.
Sebastian Ty chyba nigdy nie widziałeś auta ciężarowego poruszającego się po drogach krajów zachodnich .Prawie każde z tych państw wprowadziło swoje urządzenia do poboru opłat.Wyjątkiem są kraje skandynawskie i kraje Beneluksu. Zwróć szczególnie uwagę na urządzenie słowackie ,które wygląda jak mały telewizor.Pozdrawiam
Jezeli chodzi o samochody osobowe to Norwegia pobiera oplaty wlasnie przy uzyciu „kostki”. Ta umieszczona jest za lusterkiem i nie widac jej od strony kierowcy. Nie ma nic do czynienia z ograniczeniem widocznosci kierowcy i przede wszystkim ma wymiary dalekie od wielkich.
skoro w prowadza się opłaty drogowe to dlaczego nie
wycofają opłaty drogowej w paliwie cały czas nas opodatkowują ale dróg nie zrobią co bez co rocznego remontu będą istniały no jak się tak robi to nigdy nie będzie ok tylko ci co są na stołkach mają dobre utrzymanie tylko dla czego naszym kosztem i po 2 czemu nie wiadomo która bramka ile pobiera niema wyświetlacza ile jest na kącie i ile dany odcinek będzie nas kosztować powoduje to fakt ze zawsze się nad płaca przedtem się kupowało winietę i dało się obliczyć rzeczywisty koszt trasy
Ja rozumiem głód państwa do naszych pieniędzy, w końcu armia urzędników do wykarmienia plus różne dziwne inicjatywy tworzone tylko po to żeby coś ukręcić na boku. Patrząc na mapkę to to jest kolejny skok na kasę. Myto pobierane na skrzyżowaniach , Rozbój 21go wieku. Ciekawe czy ktoś policzył ilu turystów skaleczonych przez system z powodu ciągnięcia przyczepy uzna Polskę za dzicz. Bo nie pobiera sie za ciężar rzeczywisty ale max dopuszczalny. Dla polskiego kierowcy kara 3000 zł jest więcej niż dotkliwa. Ale w sytuacji gdy z winy usterki via boxu naliczą mu kilkanaście tysięcy to praktycznie powinien uciec z kraju i szukać szczęścia na świecie. Zdaje się że już kierowca tira staje się towarem deficytowym. I dobrze bo jak nie dowieziecie papu do marketów to może ktoś zauważy że bez was to tu zdechną z głodu. W sumie też rozwiązanie
to smieszne w naszym kraju patrza tylko jak utrudnic raz w roku na wakacje z kampingiem i co trzeba jakies urzadzenie po co w paliwie juz jest podatek auto z przyczepa sapali wiecej ok podatek zaplacony a teraz wstawie kamping w krzaki i bede wynajmowa kwatere za ktora moze podatku nie odprowadza mam nadzieje
witam wszystkich w przypadku przekroczenia masy całkowitej przyczepki plus samochodu 3550kg
(o 50kg) podlega mnie viatoll
Mamy XXIw, producenci produkują coraz staranniej wnętrza samochodów osobowych, a firma kapsch proponuje klejenie jakiegos plastikowego pudła na szybę… idea dla mnie całkowicie niezrozumiała. Chciałbym zobaczyc limuzyny prezesów Kapscha z tym czymś jako piękny dodatek tych wnętrz.
Proszę o fotki
Złodziejskie to państwo , zamiast obnizac podatki to jeszcze doklada oplaty za cos za co juz je bierze !!!
Komunistyczne metody powróciły , obywatel musi nieustannie utrzymywac bandę kolesi z układów !!!
Polska zaniknie bo jej obywatele nie potrafia przeciwstawic sie nielicznej bandzie wyzyskiwaczy!
Polacy sa solidarni tylko kiedy nie ma co żreć , więc teraz władza będzie używała sobie do syta !!!
Przykre to !!! Gruba kreska to najwiekszy polski przekret !!!
Podróżuję z kempingiem o DMC 1200kg, DMC mojego samochodu to 2310kg. Co powinienem zrobić by poruszać się po drogach płatnych?
urządzenie dobre ale nie dla prywatnych użytkowników ,wystarczy już tych nalepek na szybie
opłaty z Viatola ledwie starczają na jego utrzymanie, znaczy że utrzymujemy bandę niepotrzebnych pracowników, na drogi już nie starczy.
w Niemczech auto do 7,5t nie musi płacić za autobany,,w pl to złodziejstwo na każdym kroku,obywatel nie ma prawa lepiej żyć ale przyjdzie czas kiedy ludzie zrobią porządek ze zlodziejami.
To wszystko to szajs, dla nas roboli ,masz auto o wadze 2.ooo kg i co ja mogę sobie pociągnąc ,chyba bruta.Pozdrawiam.
i tak powywieszamy sie z biedy i rozpaczy a oni beda nadal robić swoje
POLSKA SPRZEDANA
A co tu komentować ?
Dzicz Panie dzicz !!
W wozie mam zapalniczkę i jak mam podpiąć pod to viijatoooola. Dynamo tys mom w wozie prondu nie broknie jeno nafta sie kończy casami tsa dolać. Ale jo chca płocić za moja konie mechaniczno i przyczepo drabiniasto kaj to uczynić hopy ? a wiela kosztuje viotool na kolaska ?