Niejasne przepisy dotyczące emyta w samochodach osobowych.

viaBOX.pl 13 kwietnia 2011 17
Niejasne przepisy dotyczące emyta w samochodach osobowych.
Krajowa Izba Gospodarcza alarmuje, że definicja „pojazdu samochodowego” sformułowana w ustawie o drogach publicznych, która wejdzie w życie 1 lipca 2011 r., może spowodować poważne problemy z naliczaniem opłat za przejazdy po drogach krajowych w ramach elektronicznego systemu poboru opłat.
przejdź do: Co to jest viaTOLL?

W świetle ustawy o drogach publicznych, elektroniczne opłaty mogą być pobierane m.in. za przejazd samochodu osobowego (z przyczepą), co jest niezgodne z założeniami ustawy o drogach publicznych i jej uzasadnieniem. Zdaniem KIG definicja „pojazdu samochodowego” jest zbyt szeroka i powinna być wyłączona w stosunku do pojazdów o nadwoziu osobowym. Takie rozwiązanie pozwoli również uniknąć poboru opłat z tytułu pojazdu  o nadwoziu osobowym posiadającego homologację ciężarową.

Przepis stanowi, że korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym, za które uważa się także zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego oraz przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.

Ustawodawca redagując treść omawianego przepisu wprowadził nową kategorię pojazdów, kwalifikując je na podstawie masy całkowitej. Takie odniesienie, w stosunku do zespołu pojazdów (pojazd samochodowy z przyczepą) powoduje, że przepis nie będzie mógł być w praktyce zastosowany.

Zdaniem KIG, ustawa powinna w sposób jednoznaczny wskazywać, z tytułu przejazdu jakich pojazdów samochodowych po drodze krajowej jest pobierana opłata. Modyfikując definicję „pojazdu” przyjętą w dyrektywie 1999/62/WE z 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe, ustawodawca, najprawdopodobniej nieświadomie objął nią również samochody osobowe z przyczepą.

 

Zgodnie z art. 2 lit d dyrektywy, „pojazd” oznacza pojazd silnikowy lub zespół pojazdów, który jest wyłącznie przeznaczony lub wyłącznie używany do przewozu drogowego towarów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Zarówno krajowa jak i unijna definicja pojazdu jest nieprecyzyjna, ponieważ nie uwzględnia sytuacji, w której do pojazdu wyłącznie używanego do przewozu towarów, o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t zostanie dołączona przyczepa, w wyniku czego zespół pojazdów przekroczy minimalną masę określoną w ustawie i dyrektywie.

W przypadku dyrektywy problematyczny staje się pobór opłat z tytułu przejazdu lekkich ciężarówek, o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t, które są konstrukcyjnie przystosowane do ciągnięcia przyczepy. Jeżeli taki pojazd będzie ciągnął przyczepę, z tytułu przejazdu powinna być naliczona opłata, jeżeli porusza się bez przyczepy – nie zawiera się w definicji „pojazdu” w rozumieniu dyrektywy 1999/62/WE. Należy też zauważyć, że nie ma możliwości zweryfikowania wagi pojazdu w punkcie poboru opłat.

 

Ustawodawca jest zobowiązany do transpozycji postanowień dyrektywy 1999/62/WE, która tak, jak polska ustawa, nakazuje objąć opłatami również zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t wyłącznie przeznaczony lub wyłącznie używany do przewozu drogowego towarów. Krajowa Izba Gospodarcza zwraca jednak uwagę, że transpozycja dyrektywy nie powinna być dokonywana w sposób mechaniczny, a ustawodawca powinien znaleźć rozwiązanie również tego, niekorzystnego dla przedsiębiorców rozwiązania. Jeżeli nie będzie to możliwe, polski rząd powinien wnioskować o zmianę wadliwej definicji zamieszczonej w dyrektywie 1999/62/WE.

Regulacja krajowa zawiera jeszcze szerszą definicję ponieważ odwołuje się wyłącznie do wagi pojazdu (albo zespołu pojazdów), posługując się przy tym definicją „pojazdu samochodowego” z ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z nią jest to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Z powyższego wynika, że opłata będzie pobierana za przejazd nie tylko pojazdu przeznaczonego lub używanego do przewozu towarów, ale od każdego pojazdu (zespołu pojazdów), którego dopuszczalna masa całkowita przekroczy 3,5 t, w tym samochodów osobowych. Jako przykłady zespołów pojazdów, których łączna dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, a pojazd ciągnący przyczepę jest pojazdem nieciężarowym można wskazać m.in. zespoły z przyczepą campingową, platformą do przewozu jachtów, transportu koni. Są to jedynie przykładowe wyliczenia, ponieważ w praktyce ilość sytuacji, w których suma dopuszczalnych mas całkowitych samochodu osobowego i ciągniętej nim przyczepy przekracza 3,5 tony.

 
 
KIG przypomina, że do działania systemu elektronicznego poboru opłat, niezależnie od wybranej technologii, w każdym pojeździe podlegającym opłacie należy zainstalować nadajnik – jednostkę pokładową (OBU).  W związku z obecnym brzmieniem ustawy o drogach publicznych, również użytkownicy samochodów osobowych i lekkich ciężarówek, którymi są okazjonalnie ciągnione przyczepy, będą zmuszeni do instalacji w pojazdach jednostki pokładowej tzw. OBU, co powodować będzie dodatkowe koszty.
 

 

źródło: Krajowa Izba Gospodarcza

 

17 komentarzy »

  1. Marek 7 czerwca 2011 at 14:54 - Reply

    Czekam na oficjalne stanowisko OPERATORA VIABOX – i to zanim ruszy pobór kolejnego podatku. Chyba, że to NIE JEST BUBEL PRAWNY !!! – tylko przemyślane działanie biura prawnego rząd :)

    GDZIE JEST NASZ RZĄD ???? I NASZ SEJM ?????

  2. 123mikry 24 czerwca 2011 at 10:05 - Reply

    W przypadku samochodów poniżej 3,5 tony wystarczyłoby zamontować urządzenia w przyczepie. Jest ciągnięta przez busa = jest powyżej 3,5 tony. Sam bus nie miałby opłat dopóki nie ciągnie przyczepy.

  3. walcic1029 9 lipca 2011 at 20:39 - Reply

    raz w roku ciągnę camping osobówką i mam instalować to BADZIEWIE i płacic a gdzi jest podatek z paliwa ?????

  4. jacaaaa 18 lipca 2011 at 07:28 - Reply

    Nie rozumiem, Czy jadąc małym busem (VW t4) z przyczepą i masa tego zestawu nie przekracza fizycznie 3,5 tony to muszę płacić? Proszę o komentarz jak ktoś się orientuje.

  5. xyz 9 sierpnia 2011 at 21:05 - Reply

    do jacaaaa:ja jechalem VW t5 z przyczepa niezaladowana i wlepili mi mandat 3 000 zl, to jech chore! rozumiem gdyby bylo to dobrze rozleklamowane, ta cala zmiana na ruchu drogowym, ale po co,wazne by oni mieli z tego zysk.Wiec radze wykupic ViaBox,zyjemy w kraju bandyckim i nic na to nie poradzimy,ale musimy cos z tym zrobic.Oczywiscie odwoluje sie od tego i czekam na odpowiedz. Pisycie co o tym sadzicie. Pozdrawiam.

    • bunia 2 września 2011 at 17:13 - Reply

      Mnie też to spotkało. Bus z przyczepą lekką. w 5 minut zarobili 3000 tyś. Gdzie pojęcie? Oni się cieszą, a mnie krew zalewa.

  6. Prawo lamane przez Urzednikow 30 sierpnia 2011 at 05:15 - Reply

    Jetesmy podobno w Europie. Mamy parlament europejski, Sa zarzadzenia i dyrektywy Parlamentu. Ale nasi Urzednicy maja to gdzies. Radze poczytac Dyrektywa 2006/38/WE. mam ten sam problem Wjechalem jako turysta z przyczepa na A4. §tys kary. Spraw bede prowadzil chocby do trybunalu. To jest jak juz poprzednik zaznaczyl bandyckie posuniecia w celu wyludzenia kasy. A odbije sie to zaraz tez na Polakach przekraczajacych granice z niemcami. Paru turystow z niemiec i odwet policji niemieckiej gwarantowany.Ja tam mieszkam od 30 lat i wiem co mowie. Czasem wstyd byc Polakiem jak sie spotyka z takim oszukanczym procederem politykow.

  7. mt 10 września 2011 at 03:12 - Reply

    Ja natomiast mieszkam w Kanadzie i za darmo przejezdzam autostrada od Atlantyku do Pacyfiku. Nie moge zrozumiec jak to jest mozliwe ze ludzie z kraju, ktory obalil komunizm pozwalaja tak sie traktowac. W Ameryce Polnocnej kierowcy ciezarowek maja taki silne zwiazki zawodowe ze zaden polityk im nie podskoczy bo natychmiast skonczylby kariere. Myslalem o emeryturze w Europie ale chyba sie rozmysle. Szerokiej drogi.

  8. RM 26 września 2011 at 20:59 - Reply

    Czy jak jadę dość ciężkim samochodem osobowym (SUV) na zagranicznych numerach (Wielka Brytania) i ciągnę przyczepę (też dość ciężką) to jakimi dokumentami mam się posłużyć żeby wykazać, że masa zestawu jest poniżej 3.5t?

  9. Marcin 9 listopada 2011 at 10:14 - Reply

    Witam
    Jestem w podobnej sytuacji tez dostałem 3tys kary za viatola przeszedłem już cala drogę administracyjna odwoławczą teraz składam wniosek do sadu administracyjnego w Rzeszowie mam czas do 22 listopada Wniosek pisze kancelaria prawnicza zajmująca się właśnie sprawami ITD Jeśli JEST KTOŚ ZAINTERESOWANY JAK PISAĆ ODWOŁANIA I W JAKICH TERMINACH ORAZ JEŚLI ZASTANAWIASZ SIĘ NAD SKARGA DO SADU ADMINISTRACYJNEGO NAPISZ DO MNIE PONIEWAŻ ZBIERAMY LUDZI DO ZŁOŻENIA WNIOSKU GRUPOWEGO CO DA WIĘKSZA MOŻLIWOŚĆ PRZEBICIA. WIEMY JUŻ ZE ITD WSTRZYMUJE SIĘ Z PODTRZYMYWANIEM DECYZJI O NAŁOŻONEJ KARZE ADMINISTRACYJNE BO MAJA TAK DUŻO WNIOSKÓW O UMORZENIE I CZEKAJA NA WYNIK PIERWSZEJ ROZPRAWY. NIE DAJ SIĘ OKRADAĆ PAŃSTWU. JA DO TEJ PORY NIE ZAPŁACIŁEM KARY KTÓRA DOSTAŁYM NA WAKACJACH SKUTECZNIE NARAZI „ZALEWAM” ICH PISMAMI I WNIOSKAMI!!

    MÓJ ADRES TO makrober2011@interia.pl
    Zapraszam
    Nie bądź obojętny!!

  10. piotr 2 grudnia 2011 at 22:05 - Reply

    ja unikam jadąc z przyczepą tych dróg na których obowiązuje viatoll,ale sytuacja jest skandaliczna.mam auto 7osobowe o dmc 2500kg,a z przyczepą 4000kg.byłem w austrii gdy wprowadzali podobny system,ale tam jest to proste,liczy sie dmc auta do 3,5t wineta a powyżej box elektroniczny. liczy sie to co wpisane w dowod rejestracyjny.przyczepa nie ma tu znaczenia.jak zamontuje viatol to będe płacił za auto 2,5t non stop, bo z przyczepy korzystam okazjonalnie.zgroza

  11. Marcin 31 stycznia 2012 at 08:22 - Reply

    Witam ponownie
    „PO” dodaniu komentarza z adresem dostałym mnóstwo wiadomości z prośbą o pomoc w walce z tym systemem.
    Ja osobiście złożyłem skargę do SA co polecam także innym użytkownikom i poszkodowanym a kary do tej pory nie zapłaciłem i nie zapłacę !! Teraz zmieniły się przepisy i zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 o transporcie drogowym (Dz.U. z 2007 nr 125 poz. 874) poszkodowany nie musi płacić kary do czasu wyczerpania wszelkich możliwości odwoławczych tak wiec ślijcie pisma odwoławcze zalewajcie „krokodyli” korespondencją tak by mieli jak najmniej czasu na odpowiedzi!!

    Polecam http://www.odwolaniaitd.pl/index.php/aktualnosci

    firma profesjonalnie zajmuje się odwołaniami i skargami dla transportu i zna się na rzeczy!!

    Życzę powodzenia

    • wiortur27 15 kwietnia 2012 at 07:08 - Reply

      ale będą mieć żniwo jak Niemcy pojadą na mazury albo Skandynawia pojedzie na południe z przyczepami oni już nie mogą się doczekać, ja widziałem jak na sygnałach gonili gościa który terenówką ciągną przyczepkę przypominało mi to polowanie na zwierzynę, a propo to zabijanie caravaningu , jaki to ma sens

  12. wiortur27 15 kwietnia 2012 at 07:03 - Reply

    każdy ma prawo się odwołać a obecnie Sąd nikogo nie ukarał za brak Viaboxu w osobwce……tylko zastraszeni ludzie płacą……………odwołujcie się

  13. awedwg 17 sierpnia 2012 at 11:43 - Reply

    jeśli jeżdżę z przyczepą kempingową busem t4 to rozumiem że muszę mieć viatoll ale jak jadę bez tej przyczepy to co mam w domu zostawić tego viatolla ? czy ta bramka bedzie wiedziała że nie przekracza 3.5 dmc ?

  14. marian 12 grudnia 2013 at 20:00 - Reply

    mam nadzieję że pani bieńkowska zrobi porządek z vatolami dla osobówek w przciwieństwie do poprzednich zegarmistrzów!

Dodaj komentarz »

Facebook

Twitter